Sonda lambda- co warto o niej wiedzieć?

mechanik

Słyszałeś o niej, ale nie wiesz, za co jest odpowiedzialna? Może dowiedziałeś się dopiero gdy nadmierne zużycie paliwa odbiło się mocno na kieszeni? Podpowiadamy, za co odpowiada sonda lambda, jakie objawy mogą świadczyć o jej awarii, i na co zwracać szczególną uwagę.

Do spalania paliwa niezbędne jest powietrze. Szacuje się, że 1 litr benzyny potrzebuje około 11 kg powietrza. Silnik jest skomplikowanym układem, którego zadaniem jest przetworzenie energii z mieszanki paliwowo-powietrznej w energię mechaniczną. Aby ten cały proces przebiegał bez zakłóceń, jego pracę wspomagają dodatkowe urządzenia, takie jak np. sonda lambda. Sonda lambda to mały czujnik zainstalowany w układzie wydechowym pojazdu. Jej pomiarowa część umieszczona jest wewnątrz, a reszta na zewnątrz. Trudne warunki, na jakie jest wystawiona, przyczyniają się do obciążenia termicznego oraz mechanicznego sondy. Czujnik bada skład spalin, a następnie wysyła informację do komputera, który ustala proporcje mieszanki na podstawie wielu czynników np. prędkości lub temperatury silnika. W mieszance może być zbyt dużo paliwa lub nadmierna ilość powietrza. Sonda informuje przede wszystkim o procentowej zawartości tlenu w spalinach.
Jakie objawy mogą świadczyć o awarii sondy lambdy? Większe spalanie, nawet o 50%, słabsza moc silnika, aktywność kontrolki check engine. Nieprawidłowo działający czujnik może doprowadzić do uszkodzenia podzespołów np. katalizatorów oraz wpływa szkodliwie na środowisko, ze względu na zwiększone wydzielanie szkodliwych substancji. Dużo informacji dostarcza kolor nalotu na pomiarowej części sondy. Kolor czerwony oraz biały wskazuje na dodatkowe substancje dodawane do paliwa, którego jakość ma oczywiście istotne znaczenie. Nalot tłusty i czarny sygnalizuje nadmierne zużycie oleju. Zaś zielonkawy może być sygnałem o płynie chłodniczym, przedostającym się do komory spalania. Dodatkowo, osady na rurze wydechowej i czarny dym, wydobywający się z niej, nie są dobrymi znakami. Szacuje się, że czujnik powinien wytrzymać około 150 tys.km, ale wszystko zależy od warunków, w jakich pracuje. Sonda lambda występuje z grzałką lub bez. Zadaniem grzałki jest ogrzanie jej, gdy silnik jest zimny. Zwracajmy uwagę na jakość tankowanego paliwa. Warto sprawdzić stan sondy i układu wylotowego co około 40 tys.km. Serwis testem diagnostycznym sprawdzi, o jaki błąd chodzi. Czujnik powinien być wymontowany i dokładnie sprawdzony. Być może doszło do zwarcia przewodów, awarii grzałki, poluzowania kostki połączeniowej lub innych problemów.

Jak bezpiecznie myć samochód?

Jak bezpiecznie myć samochód?

Każdy właściciel samochodu chce jeździć eleganckim, czystym wypolerowanym autem. Odpowiednie jego umycie jest bardzo proste, jednak należy wiedzieć, że nie wszystkie sposoby są bezpieczne dla lakieru auta. Z jakich myjni korzystać najbezpieczniej? Najbezpieczniejsze...

Kasacja pojazdu – niezbędne formalności

Kasacja pojazdu – niezbędne formalności

Jeżeli ktoś jest posiadaczem uszkodzonego lub starego pojazdu, którego remont lub naprawa przekracza jego zdolności finansowe albo kiedy ten remont czy naprawa są nieadekwatne do wieku pojazdu, warto rozważyć jego kasację. Wówczas taka kasacja pojazdu jest opłacalna,...